čtvrtek 8. srpna 2013

Red centre – 3000 km stopem. 2. část



Po vypuštění na svobodu, do letištní haly, přišlo první setkání s místními cenami. Kafíčko za 5 babek, malá lahev vody za 2...no letiště. Ceny kávy se bohužel držely velmi podobně i kdekoliv venku. Na druhou stranu, po dlouhé době jsem do sebe měla možnost nalít něco jiného než indonéské kopi susu nebo instatní břečku, jen to jaksi leze do peněz.
Venku ještě tma, ale příjemná teplota a ne taková vlhkost jako v Indonésii, a to jsem pořád ještě v tropech...nebo spíš suptropech.
Chci si na chvíli ustlat na zemi v letištní hale, ale usnout nemůžu. Kafe za nic nemůže, já prostě během cestování nejsem schopná spát. Nespala jsem v autobuse na Bali, nespala jsem u Šárky, nespala jsem v letadle a nevyspím se pořádně ani následující noc. Vlastně se divím, že jsem do Alice dorazila v celkem přijatelném stavu.

Ještě za tmy nasedám do letištního shuttle busu a s několika dalšími baťůžkáři jedu do centra Darwinu. Pořád ještě mám asi 3 hodiny času než otevřou Indonéský konzulát.
Jen pár metrů od kanceláře shuttle busu v centru je obchodní centrum se supermarketem Coles, který má pobočky po celém kontinentu. Je šest hodin ráno a oni mají otevřeno! A co víc, u kasy mě obsluhuje kluk, co na mě skoro nadšeně vybafne dobré ráno a jak se máš. No chlapče, po takovém uvítání se mám opravdu dobře :) Navíc je opravdu nápomocný a poradí, kde najít adaptér do těch jejich divných zástrček.
Čekání na konzulát je peklo a nejradši bych si někde lehla a spala, ale v parku na lavičce si připadám jako bezdomovec, zvlášť když kolem mě místní provozují svůj pravidelný jogging. A do toho tlupy legračních ptáků, co se kolem mě promenádují a zobají trávu.
Další kýbl moc dobrýho kafe, cigareta v parku (proč nemůže být aspoň jedna z kaváren kuřácká), očumování motorek zaparkovaných všude kolem (žádný prdítka jako v Indonésii), očumování místních kravaťáků a bosých ušmudlaných aboriginců, a nakonec je devět a čas vnutit se na konzulát.
Indonésan za sklem skoro neumí indonésky, ale angličtinu ovládá, tak se dovídám, že jsem se asi na tuhle návštěvu nepřipravila dostatečně a chybí mi nějaký papír (naštěstí stačí vytisknout v knihovně hned naproti, ale na webu ani po telefonu o tomto žádná zmínka) a jejich vzorová žádost k vyplnění, kterou mají na webu, už neplatí a musím vyplnit novou...ale ne, ničemu se nedivím...Indonésie. A to ještě musím zaplatit ten jejich vyděračsky vysoký poplatek za vízum...ničemu se nedivím..Austrálie.
Nakonec mám běhání sem a tam za sebou, žádost podaná a na řadu jde další fáze. Musím se z centra dostat na nějaké vhodné místo ke stopování. Harrison Ford na letišti měl pravdu, když říkal, že jsem organized (tak nějak obdivně ;))...mapa Darwinu a okolí skouknutá přes net aspoň tisíckrát, stažená do telefonu, stejně jako jízdní řád autobusu Darwin – Palmerston. Ještě před cestou jsem našla na netu (docela) dobrý tip na stopa, prý u Palmerstonu asi 20 km jižně od Darwinu by mohlo být vhodné místečko.
Městký autobus s wifi (!!) mě do tohohle města doveze ani ne za hodinu, bageta v obchoďáku u zastávky a jde se na věc. Jenom ty vzdálenosti na mapě a v reálu moc neodpovídají a já se plahočím k Stuart Highway pěkný kus.
Stuart Highway zní tak trochu vznešeně, ale je to normální „okreska“, která má víc jak dva pruhy jen ve městech. Co je na téhle silnici ale zajímavé kromě její délky (táhne se z Darwinu úplně na severu až na jih do Port Augusty asi 2800 km, na mapě Austrálie je to skoro přímka), je rychlostní limit. Povoleno je 130 km za hodinu, a ještě pár let zpátky tu dokonce nebylo žádné omezení! Někdo se tu plazí devadesátkou, jiný i nepovolenou stočtyřicítkou. No a kromě toho, tahle silnice vede zemí nikoho, protože osídlení mimo pobřeží je téměř nulové.

Větruvzdorná fenka Regine
Je pondělí po poledni a já doufám, že do svého cíle vzdáleného 1500 km dorazím druhý den. Spacák nemám, stan nemám a jsem připravená spát nebo nespát kdekoliv po cestě. Mým „snem“ je chytnout auto nebo nejlíp kamion s řidičem, který má v plánu jet bez přestání. Vtipná představa, což. Ale...i na takového jsem narazila. No a v hlavě mám samozřejmě taky svezení v road train (doslova silniční vlak). Kdo nemá představu, road train je kamion se dvěma a více návesy, který křižuje cesty hlavně v Austrálii a Jižní a Severní Americe. Některé mohou mít dokonce i čtyři nebo pět návěsů...to už je opravdu jako vlak.
Právě řidiči kamionů jsou tak trochu moje cílová skupina během téhle cesty, protože jsou zvyklí jezdit velmi dlouhé vzdálenosti, někteří i přes noc. 

U křižovatky za Palmerstonem hodím bágl do stínu a čekám, dělám oči a ukazuju zuby, ale moc to nezabírá. Pak zastaví takovej křáp pickup s fešným řidičem, a taky moc milým (jak jinak, jiní ani nebyli). Prý mě hodí o kus dál k místu, kde bych měla mít větší šanci stopnout kamion a v případě dlouhého čekání se zajít občerstvit, na záchod. Nějak jsem nepobrala, že takovej sympaťák má tak zaneřáděný auto, ale moc času o tom přemýšlet jsem neměla, za pár minut jsme byli na místě. Ještě předtím mi ale stačil ukázat klíčenku s fotkou manželky...Indonésanky ze Surakarty! :)


No tady žádný stín není a po obou stranách ještě pořád široké silnice hobby velkoobchody, benzínka, kavárna...
První zájemci jsou ožralové, nebrat. A kamioňáci na mě pořád ještě kašlou. Škoda, takovýho placu na zastavení by tu měli... Po chvilce (opět ani ne 15 minut...to jsem ještě pořád v civilizaci) staví další osobák, uvnitř ještě v horším stavu než pickup. Tak trochu zvláštní týpek (tady se dostáváme k termínu redneck, tedy vidlák)  kolem padesátky, vyhublej...a v autě skrývá svůj poklad, mladou filipínskou manželku :) A taky Regine, která částečně může za bordel v autě. Regine je hodnej pes, kterej rád kouká z okýnka...v porovnání se mnou nemá žádný problém ovívat se větrem při rychlosti 140 km/h!
Tenhle chlapík taky usoudil, že má pro mě lepší místo na stopování, asi 80 km dál v Adelaide River. Tak si nechám pod sebe narvat velkou osušku, která mě má chránit proti všudypřítomným Regininým chlupům a jedeme. Super rychlá jízda, ale s otevřenýma oknama už radši nikdy. Přestože si s těma dvěma nemám moc co povídat, jsou strašně milí. V Adelaide River mě vyhodí u odpočívadla s benzínkou, kde prý často staví kamioňáci. Dostávám rady jak se řidičům vnucovat (do toho se mi vážne nechce, radši se postavím k silnici s palcem nahoru), chlapík během řeči kouká kolem sebe jakoby měl roupy a pak prý ať jdu za ním. Všimnul si totiž zaparkovaného kamionu a řidiče postávajícího u benzínky. Z mého zvláštního řidiče se stal dohazovač, a úspěšný. Stačilo pár slov (já se jen blbě usmívala) a odvoz byl zajištěn. 

Corymbia Terminalis - Desert Bloodwood

termitiště

Michael, jak se „můj“ kamioňák jmenoval, ze začátku nebyl moc sdílnej, ale během naší cesty se rozpovídal a nakonec jsem si jeho společnost opravdu užila. Bohužel Michael mě mohl hodit k jednomu roadhousu (motorest) „jen“ asi 500 km dál po Stuart Highway. Odtud pak měl na druhý den ráno namířeno na východ.
Cesta k roudhousu u Daly Waters i při naší šnečí rychlosti 90 km/h utíkala docela rychle. Takhle „blízko“ Darwinu (pár stovek km tu nic není) byla krajina ještě aspoň trochu zvlněná a zarostlá stromy, dokonce jsme projeli pár zatáček...to se vám totiž na vyschlé placce vnitrozemí moc nepoštěstí. Zatímco jsme kecali a nadskakovali (teda spíš já na neodruženém sedadle), kolem nás se míhala menší a vetší termitiště, některá větší než člověk. 

Michaelův road train

K roadhousu jsme dojeli už za tmy. Michael se snažil ještě během cesty a pak přímo v roadhousu pozjišťovat u kolegů, jestli náhodou ještě v noci někdo z nich nejede dál směr Alice, ale bez úspěchu. Po večeři mi můj řidič ukázal čisté koupelny, kde se můžu zdarma (hlavně nenápadně) osprchovat a věnoval mi svoji kabinu k přespání. Jeho nabídka sdílet jedno lože, ve vší počestnosti, nebyla vyslyšena a já se s ohromným polštářem skroutila na sedadle. Škoda, že to příjemné teplíčko uvnitř po pár hodinách přešlo do mrazu a já už zas nemohla spát. V šest hodin ráno roadhouse znovu otevřel, zaskočili jsme na kafe a já se s Michaleovým číslem v telefonu rozloučila. Prý kdybych po cestě nazpět potřebovala zase odvoz, ať se ozvu...díky Sooty, byl jsi skvělý společník!




Jen tak na okraj, v téhle zemi nikoho bez světel lamp mají nádhernou noční oblohu!

Žádné komentáře: