čtvrtek 8. srpna 2013

Red Centre - 3000 km stopem. 1. část

Darwin

Asi bylo jen otázkou času, kdy tenhle tak trochu šílený plán uskutečním...a nakonec se stalo.
V červnu jsem sbalila batoh a na necelé tři týdny odjela k protinožcům. Teda já už vlastně u protinožců žiju, vzhledem k tomu, že jsem na opačné straně světa pod rovníkem, ale k těm „pravým“ jsem musela ještě pár tisíc kilometrů na jihovýchod.

Šílený nápad to byl hned z několika důvodů...na první příčce jak jinak: je to tam sakra drahý! Druhý důvod: no běžně lidi do Austrálie asi nejezdí na chvilku jen proto, aby se podívali do jednoho města a zase šupem zpátky, že. A pak třeba vyřízení víz nazpět do Indonésie...to se původně taky jevilo jako oříšek. Jo a...pro některé z vás asi bude šílený už jen ten fakt, že jsem jela 3000 km stopem. Z toho se nakonec vyklubala super zkušenost.

Těm, co četli už předchozí články, asi bude jasné, proč jsem tohle všechno dělala...no kvůli klokanům to nebylo. I když, i ty jsem samozřejmě chtěla vidět.

Tak tedy, plán byl následující. Vzhledem k tomu, že jsem byla nucená vydat co nejmíň financí (což se stejně jaksi nepovedlo...i když mohla jsem platit i mnohem víc), musela jsem šetřit na dopravě. Letadlům jsem se ale vyhnout nemohla, tudíž aspoň z Bali do Darwinu v Severním teritoriu (Northern Territory, dál už jen NT) jsem letěla, a zpátky přes Singapur a Jakartu do Jogjakarty taky. Bylo potřeba stavit se na Českém velvyslanectví v Jakartě s žádostí o nový pas, tak jsem to vzala po cestě.
Po příletu do Darwinu jsem potřebovala zažádat o nová víza do Indonésie na místním konzulátu a pak se vydat naprostému neznámu na vlastní pěst, stopem. Namířeno jsem měla do středu kontinentu (kterému se díky oranžovo červené barvě prašné půdy říká Red Centre), do Alice Springs. Letadla tam létají, autobusy a dokonce vlaky taky. Stovky dolarů na tuhle legraci jsem ale neměla. Tak nezbylo než oprášit svoje vzpomínky ze stopování po ČR z dob dávno minulých.
Jenže stopovat 50 kilometrů v rodné zemi a tisíce kilometrů skoro v poušti, u Australanů, kterým přes různé přízvuky není občas ani rozumět, to je velký rozdíl. Tak se mi to aspoň zdálo před samotnou cestou.
Následně jsem si měla užívat španělskou společnost uprostřed skalnaté polopouště přes dva týdny a pak zase stopem do Darwinu, vyzvednout pas s vízy na Indonéském konzulátu a letadlem zpátky do Indonésie. A ono to všechno vyšlo!

Popravdě, nejdřív se mi do stopování moc nechtělo, takže jsem přemýšlela nad jinou variantou, spolujízdou. Jenže zrovna jako na potvoru se nikdo v onu dobu ani z Darwinu, ani nazpět z Alice nechystal. Navíc, spolujízdu v Austrálii nabízejí a poptávají spíš baťůžkaři, kteří tímto způsobem křižují kontinent třeba pronajatou dodávkou. No a ti samozřejmě nemají běžně v plánu jet tak velkou vzdálenost na jeden zátah, zvlášť, když jsou po cestě nějaká zajímavá místa, kde by mohli třeba na pár dnů kempovat.
Darwin

Kdyby měl někdo během následujícího čtení pocit, že jsem snad objevila Ameriku nebo dokonce spadla s Marsu, moc se plést nebude...dlouhodobý pobyt v takové zemi jako je Indonésie vás musí zákonitě nějak poznamenat :) Takže moje objevné informace prosím berte s nadhledem.

V sobotu 2. června jsem nasedla na autobus směr Denpasar na Bali a moje dlouhá cesta tak začala. V neděli kolem poledne jsem dorazila na místo a na pár hodin si odpočinula u kamarádky Šárky, která v Denpasaru bydlí. Večer odjezd na letiště, které se od minulého roku neustále přestavuje a mění. Jsem moc zvědavá  na výsledek, už teď to vypadá na zajímavý projekt. Bezproblémové odbavení a imigrační kontrola a kolem půnoci hurá do letadla společnosti Jetstar. Po dlouhé době jsem zase sdílela letadlo se samými bule, tedy bílými cizinci...navíc v naprosté většině Australany...trochu zvláštní pocit. Kolem půl čtvrté ráno už se zase valíme z letadla, tentokrát už na australské půdě...trochu nervozity, a to ještě netuším, co přijde později. Respektive tušení mám, jen celou cestu doufám, že právě mě to nepotká...omyl!

Během asi posledního roku jsem si vyslechla pár historek o kontrolách na letišti v Darwinu, takže jsem se automaticky začala děsit. Drogy nepřevážím, ilegální pracovník taky nejsem. To ale neznamená, že si na mě úředníci nemusí smlsnout...

Zatímco se tak polovička spolucestujících cpe do duty free shopu nakoupit alkohol, jdu mírně podělaná na imigrační kontrolu. Paní se usmívá, jak má asi v popisu práce, bere si můj pas, že ho oskenuje a ouha...scan prý nějak nefunguje. Tak přichází jiná paní...že by opravit ten scan? No samozřejmě jen proto, aby mohla moje doklady oskenovat pěkně podrobně svýma očima v soukromí za tajemnými dvěřmi. Chvíli sedím na lavičce, čekám nějakou podpásovku a ono nic...paní vyjde ze dveří, dá mi pár otázek na Indonésii a pas mi vrací.
Tak jsem pojala podezření, že se jim nezdály pasové stránky plné razítek z Indonésie a slovo Indonesia v kolonce mého pobytu na příletové kartě. No nebudu psát Česká republika, když jsem tam přes dva roky nebyla...
Druhé kolo (uf, naštěstí poslední) začíná ve frontě na celní odbavení. Mladé úřednici dávám příletovou kartu, ta na ni mrkne a už mě zve bokem. To se mi snad zdá!
Pak se ale zjeví, no skoro bych ho nazvala andělem strážným, starší prošedivělý úředník, co vypadá jako Harrison Ford (má u mě první plus). Ten mě má na pár následujících minut na starosti. Opět začíná kontrola pasu, tentokrát podrobnější a s mojí spoluprací. Pak jde na řadu můj batoh a taška a skoro všechny věci ven. No rozhodně jsem nebyla první ani poslední, kdo tohle musel podstoupit, ale radost mi to samo sebou nedělalo. Tenhle chlapík z toho ale nakonec udělal docela fajn záležitost a příjemně jsme pokecali. Kéž by tam byli všichni takhle opravdově milí.



I když tohle druhé kolo dopadlo ve výsledku dobře a pán na mě udělal dojem, stejně jsem ven vypadla s opravdu hlubokým výdechem a pitomým úsměvem na tváři, že jsem oficiálně volná.
Prapodivné darwinské ptactvo


Žádné komentáře: